logo Kreativ Tekst - 2a

BLOGG

Tanker, jobber og planer

Velkommen til blogg hos Kreativ Tekst.

Her skriver jeg om tanker, jobber, planer, markedsføring og erfaringer. 

Få oppdateringer fra bloggen rett hjem i din e-postkasse.


Reiseartikkel om Kambodsja

Reiseartikkel om Kambodsja

Jeg har skrevet en ny artikkel på oppdrag fra reiseguiden.no.

Skribent for reiseguiden - KambodsjaDenne gangen var oppdraget å skrive om Kambodsja, med arbeidstittel Kambodsja – genuint og vakkert.

Les gjerne hele artikkelen her på reiseguiden.no – drøm deg vekk til fjerne strøk og en spennende kultur.

Som tekstforfatter og skribent, med bakgrunn fra reiselivet skriver jeg tekster om reisemål fra hele verden. Reiseartikler, reisebeskrivelser, brosyretekst m.m.

 

 

Vi har nå blitt 2 skribenter

Jeg har gleden av å presentere Kristine, ny skribent og tekstforfatter hos Kreativ Tekst.

Jeg har fått en del faste oppdrag som tar mye av min tid, og klarer derfor ikke alltid å ta på meg alle oppdrag på grunn av tidsbegrensninger. Derfor er det med glede jeg kan presentere Kristine, som har lang erfaring som skribent, journalist og forfatter.

Sammen vil vi nå kunne tilby alt innen tekst.
Med Kristines lange erfaring som skribent, journalist og forfatter, og min lange erfaring med tekst og markedsføring online og i reisebransjen blir vi et supert team.

Litt om Kristine:

KristineKristine er en frilans tekstforfatter som kan brukes til det meste. Hun liker å jobbe raskt og variert og tar gjerne en utfordring!

Hun har jobbet med tekst i mange år. Med bakgrunn som journalist, redaktør og forfatter har hun skrevet om mye forskjellig. Artiklene hennes har vært publisert i VG, Dagbladet, Shape Up, Foreldre & Barn, Tara og Mag.

I en periode jobbet hun som matskribent (VG) og spillanmelder (Spirit/Mag/Topp). Fra 2005-2010 var hun redaktør for PlussTid, som er Lilleborgs kundemagasin, primært myntet på småbarnsforeldre.

Som forfatter har hun skrevet skjønnlitterære bøker for Gyldendal, en dokumentarisk bok for Cappelen og romanserie for Schibsted ( serier a 13 og 8 bøker).

For øyeblikket bor hun i Panama hvor hun jobber med egne prosjekter og tar frilans oppdrag som skribent og tekstforfatter.

Velkommen til Kristine 🙂

Anne Bente 

 

 

 

Reiseartikkel om Maldivene

Reiseartikkel om Maldivene

Reiseguiden - MaldiveneHvem drømmer ikke om hvite sandstrender, turkisblått hav og solnedganger som tar puste fra enhver?

          Dette er noe av det du får på Maldivene.

Som frilans skribent og tekstforfatter har jeg skrevet mine første reiseartikler for reiseguiden.no.  

Med min bakgrunn innen reiselivet er det gøy å kunne få en liten fot innenfor drømmenes verden igjen.  Første publiserte reiseartikkel er om Maldivene, og flere er på vei 🙂 Les hele artikkelen her…

Trenger du noen som kan skrive reiseartikler for deg?
Ta kontakt 🙂

 

Nyhetsbrev og intervju for kunde

Jeg har hatt gleden av å lage nyhetsbrev for Nettverksbanken i Vestfold.

 

Nyhetsbrev 15092014

På oppdrag fra Nettverksbanken har jeg intervjuet og skrevet artikler om viktigheten med nettverk for nyetablerte gründere.

2 personer ble intervjuet om temaet: Kristin Saga, regiondirektør i Vestfold NHO og Per Skinmo i Ukjent Kunde.

I tillegg har jeg laget oppsett og tekst til selve nyhetsbrevet i Mailchimp.

Artiklene jeg skrev finner du her

”Små bedrifter er ryggraden i norsk næringsliv.”

Dette sier Kristin Saga, regiondirektør i Vestfold NHO, som mener det er viktig for de små bedriftene å komme godt i gang! Hun er helt klar på hvor viktig det er med et godt nettverk og gode utviklingsmuligheter for gründere.  

Les hele intervjuet her…

Hva skal til for å lykkes?

For å lykkes som gründer er det først og fremst mye læring, utprøving og hardt arbeid som skal til. Dette har Per Skinmo fra Ukjent Kunde selv erfart. Han gir deg som er nyetablert gründer sine beste tips om hva som skal til for å lykkes med din forretningsidé.

Les Per Skinmos suksesshistorie her…

 

 

Har du tyngde og troverdighet?

Har ditt firma «Gravitas»?

Når kjøperne tar deg på alvor, er det større sjanse for at de vil ta imot ditt råd og kjøpe ditt produkt.  Derfor er gravitas viktig for alle som har noe å selge! Gravitas er forankret i latin, som betyr tung, seriøs, har tyngdekraften. I salgs verden, betyr gravitas at du har troverdighet og blir tatt på alvor.

Hva betyr gravitas i praksis?

Tenk tilbake til en favoritt lærer som holdt klassen din i henført oppmerksomhet hele timen. Eller en kollega som du har beundret og etterlignet. Personer med gravitas har tilstedeværelse. De er trygge og selvsikre uten å være arrogante bedrevitere. De har kontroll og de deler velvillig sin kunnskap. De har troverdighet.

Hva er så din bedrifts gravitas …

Din bedrifts gravitas er summen av mange ting. Det er summen av bedriftens bakgrunn, kvalitet på produkter og tjenester. Det er hvordan du presenterer deg i markedsmateriell  og hvordan du blir presentert i media. Det er kompetanse og kunnskap hos dine ansatte.  Evnen til å svare på kjøpernes spørsmål, forstå deres bekymringer, gi kundene råd som er troverdige og bidra til å løse problemer. Hvis du ikke kan gjøre dette, vil kjøperne kunne tvile på din bedrifts troverdighet, og kanskje unngå å kjøpe dine produkter og tjenester.

Gravitas

Hvordan bygger du gravitas?

Du sørger for å bli troverdig. Del din kunnskap med glede. Opplys kundene på en måte som gjør at kunden får et positivt inntrykk. Ikke vær belærende, men inspirerende. Lever kvalitetsprodukter og sørg for god kvalitetssikring. God service skal være en selvfølge! Finn ut av hva kundene dine ønsker og gi dem en bit av dette i form av god informasjon.  Sett deg inn i kundens sted og vis forståelse for de problemene kunden har. Selv de minste problemene er det godt å bli kvitt. Bidrar du til dette vil du bli husket!

Nettsiden til din bedrift kan være med på å styrke din gravitas. 

Kjøpere sjekker deg ut på nettet. Nettsiden din vil påvirke deres oppfatning av din bedrift. Hvis du ønsker å bli tatt på alvor, må du fremstå som profesjonell på nettet.  Innholdet på nettsiden din må gjenspeile det kunden din ønsker. Du må presentere innholdet på en god måte, og bidra med kompetanse og bygge troverdighet. Det gjør du med god tekst og godt innhold på nettsiden.

«Evig eies kun et dårlig rykte….»

Dette er tittelen på en sang av Henning Kvitnes. Tittelen sier alt om hva som er viktig i dagens digitale samfunn. Du må sørge for at din bedrift har et godt rykte. Trår du feil vil dette spre seg raskere enn ild i tørt gress i de sosiale medier. Fokus på kundeservice og kundetilfredshet vil derfor bygge opp ditt firmas gravitas. Det positive med sosiale medier er at det også er lett å spre gode nyheter! Har du noe å dele som treffer kundene godt, deler de gjerne med sine venner. Vær en positiv bidragsyter i de sosiale medier. Ikke dytt og press på tilbud eller salg, men gi leserne noe som har verdi. Verdi i form av råd og kunnskap som du villig deler i de sosiale medier. Det bygger troverdighet.

Troverdighet som til slutt vil føre til salg!

 

Tekster til kort

Tekster til kort

Jeg har nå solgt en av mine virksomheter. Nettbutikken www.kreativhobby.no er solgt.

Jeg startet Kreativ Hobby i 2004 når jeg begynte å designe stempler. Det hele startet som en hobby, fordi jeg ville ha mine egne tekster på kort jeg laget. Jeg forstod raskt at det var et marked for stempler i Norge, spesielt norske tekststempler.  Det ble starten på et eventyr som varte i 10 år. Innen et år var gått sa jeg opp min jobb som produktsjef i Color Line og satset på egen virksomhet. I løpet av årene har jeg solgt langt over 100 000 stempler fordelt på over 1250 forskjellige stempeldesign. Tekstene og motivene jeg har laget er på kort laget av tusenvis av kreative kortlagere. Det har vært 10 flotte år, men ingenting varer evig.  Nettbutikken er nå solgt, og ny eier skal drifte denne videre.

Stempeldesign med kort - 5

Jeg eier fremdeles opphavsretten til ca 1250 forskjellige stempeldesign, og skal fortsatt designe stempler. Jeg skal levere nye stempeldesign til ny eier av Kreativ Hobby også i årene som kommer. Det gleder jeg meg til. Jeg koser meg stort når jeg kan leke med ord og lage nye små tekster som kan brukes på kort. Kort som gir glede både til den som lager kortet og den som mottar kortet. Jeg gleder meg til fortsettelsen og ønsker ny eier, Katarina Øyangen, lykke til med videre drift av Kreativ Hobby.

Når nettbutikken er solgt, betyr det mer satsing på frilansoppdrag og tekst i tiden framover. Jeg gleder meg til nye eventyr med ord og design som fast følgesvenn.

Bildene viser noen av tekstene jeg har skrevet og designet. Kortene viser hvordan stemplene fungere i bruk på kort, som jeg også har laget.

Stempeldesign med kort - 4  Stempeldesign med kort -2 Stempeldesign med kort -3